Beleggers kijken bij de kwartaalcijfers van beursgenoteerde bedrijven onder meer naar de invloed van stijgende inkoopprijzen en of ondernemingen die kunnen doorberekenen.
Woensdag rapporteerde chipmachinefabrikant ASML een sterk kwartaal, maar het bedrijf heeft ook last van materiaaltekorten.
Verfmaker AkzoNobel verhoogt prijzen om stijgende grondstofkosten te compenseren.
Het seizoen voor de kwartaalcijfers van beursgenoteerde bedrijven is weer van start. Beleggers kijken daarbij onder meer naar de invloed kostenstijgingen op de winstgevendheid. Kunnen bedrijven kosten doorberekenen naar klanten? Of worden de winstmarges aangetast?
Woensdag kwamen twee grote Nederlandse ondernemingen met de resultaten naar buiten: chipmachinefabrikant ASML en verfbedrijf AkzoNobel.
Na de opening op de Amsterdamse beurs van woensdag noteerde het aandeel ASML 1,6 procent lager, terwijl AkzoNobel 2 procent verloor.
ASML: recordkwartaal, maar materiaaltekort levert problemen op
Chipmachinefabrikant ASML heeft een recordkwartaal achter de rug dankzij de sterke vraag naar chips. Voor de laatste maanden van het jaar zijn de verwachtingen van het Veldhovens concern wel iets minder hooggespannen. Dat komt omdat het bedrijf ook last heeft van de materiaaltekorten die wereldwijd veel ondernemingen treffen.
Van juli tot en met september ging er 5,2 miljard euro omzet in de boeken bij ASML, dat vrijwel een monopoliepositie heeft voor machines voor de nieuwste generaties computerchips. Dit was beduidend meer dan de 4 miljard euro omzet van een kwartaal eerder. Onder de streep leverde ASML dit 1,7 miljard euro winst op.
Financieel directeur Roger Dassen noemt de cijfers "sterk", maar geeft aan dat zijn bedrijf de laatste tijd ook merkt dat materialen schaars zijn. Ook leveranciers van ASML hebben er volgens hem last van. Dassen voorziet "enige impact" op de resultaten in het vierde kwartaal, al zal het bedrijf de omzet die het dan misloopt waarschijnlijk volgend jaar wel weer terugzien. In de laatste periode van dit jaar rekent ASML op zo'n 4,9 miljard tot 5,2 miljard euro aan opbrengsten. Daarmee is het bedrijf iets minder optimistisch dan veel analisten in doorsnee hadden geraamd.
AkzoNobel: prijsverhoging met 9% om hogere grondstofkosten te compenseren
AkzoNobel verwacht dat de prijzen van grondstoffen tot midden volgend jaar verder zullen stijgen. De verffabrikant denkt dat ook de beperkingen in de toeleveringsketen tot halverwege 2022 zullen aanhouden.
In september liet AkzoNobel al weten de prijzen in het derde kwartaal met gemiddeld 9 procent te verhogen vanwege de hoge grondstofkosten.
"We zijn op koers om aan het eind van het jaar met onze eigen prijsinitiatieven de inflatie van grondstofprijzen te compenseren", zegt topman Thierry Vanlancker daarover in een toelichting op de cijfers. Daardoor zal een pot verf van het bedrijf achter merken als Sikkens en Flexa duurder worden in de winkel. De kosten voor grondstoffen en andere variabele kosten van de verffabrikant stegen in het derde kwartaal met 278 miljoen euro ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
De omzet van AkzoNobel steeg het afgelopen kwartaal op jaarbasis met 6 procent naar 2,4 miljard euro. Het bedrijfsresultaat, de winst voor aftrek van onder meer belastingen, daalde met bijna een derde naar 226 miljoen euro.
De contracten die AkzoNobel kan afsluiten met grondstofleveranciers zijn korter dan normaal. Dat maakt het onzeker hoe prijsstijgingen van de grondstoffen het bedrijf raken.
Het verfconcern kampt ook met verstoringen van de bevoorrading waardoor het in sommige gevallen moeite heeft om te leveren. Het gaat volgens Vanlancker om bepaalde grondstoffen, maar ook om verpakkingsmateriaal.
Netflix: fors meer abonnees dankzij Squid Game
Netflix heeft in het derde kwartaal veel meer abonnees binnengehaald dan het bedrijf zelf had verwacht. Mede door de grote populariteit van de serie Squid Game kreeg het streamingplatform er 4,4 miljoen abonnees bij. Daarmee was de aanwas van nieuwe leden dubbel zo groot als in dezelfde periode vorig jaar.
Squid Game, een Zuid-Koreaanse thriller over een groep mensen die op leven en dood kinderspellen spelen, werd in de eerste vier weken na de première door een recordaantal van 142 miljoen mensen bekeken via Netflix. Nadat de serie aan het einde van het derde kwartaal op Netflix was gekomen, ontstond al snel een hype. Op sociale media als TikTok spelen mensen scènes na en veel mensen willen kleding kopen die door de hoofdrolspelers wordt gedragen.
Netflix mikt in de concurrentiestrijd met vergelijkbare videoplatforms van Disney en Amazon meer op een internationaal publiek. Relatief grote sommen geld gaan naar niet-Engelstalige producties buiten de Verenigde Staten. Met Squid Game lijkt het Amerikaanse bedrijf dan ook het meeste succes te hebben in Azië, waar het voorbije kwartaal de meeste nieuwe abonnees vandaan kwamen.
In totaal hebben wereldwijd 214 miljoen mensen een Netflix-account. Dankzij de extra abonnees steeg de omzet in de maanden van juli tot en met september met 16 procent tot 7,5 miljard dollar (ruim 6,4 miljard euro). Daarnaast verhoogde Netflix in sommige landen, waaronder Nederland, de prijzen voor bepaalde abonnementen waardoor de inkomsten per account stegen. De nettowinst steeg tot ruim 1,4 miljard dollar, tegenover 790 miljoen dollar in dezelfde periode vorig jaar.
Netflix zelf rekende op 3,5 miljoen nieuwe abonnees in het derde kwartaal. De meevaller komt na twee kwartalen waarin het streamingbedrijf last had van productievertragingen door corona bij populaire series van eigen makelij, waardoor aansprekende titels uitbleven.
Het streamingbedrijf ging bij de publicatie van de resultaten niet in op de controverse die is ontstaan rond een show van Dave Chappelle. Veel Netflix-medewerkers zijn boos over Chappelles opmerkingen in zijn optreden The Closer voor Netflix, omdat die kwetsend zouden zijn voor transgender personen. Woensdag is er een protest gepland bij het kantoren van Netflix in Hollywood vanwege de rel.